Klasický balíček direct mailu pozostáva z:
- obálka/obal – dôležitý pre doručenie/pošta
- list – vytvára kontakt medzi firmou a adresátom
- prospekt – predstavuje ponuku
- “nosič” reakcie – slúži na získanie ďalších info/objednávku
Nosič reakcie
- kartička – možnosť zaslania poštou ako pohľadnicu/korešp. list
- kupón, ktorý sa dá poslať v obálke (najlepšie už priloženej)
- odpovedné obálky s kupónom vo forme predĺženej záložky
List
- najčastejšie štandartný A4 poskladaný do DL formátu – do 20g
- pri tvorbe DM treba myslieť aj na poštovné
- ak namusíme prihliadať na náklady spojené s poštovným, použijeme radšej netradičný formát : zaujať + väčšia plocha na info
- malé a veľké listy (Giant letters)
- kombinácia listu s prospektom (ilustračné listy)
- listy s nalepeným pútačom – mince, kúsky látky, vzorky (Gadget letters)
- ďalšie delenie
- štandartné listy – všetky rovnaké, bez adresy, bez oslovenia
- osobné listy – majú adresu, osobné oslovenie konkrétneho človeka
- infopošta – v princípe sú všetky zásielky rovnaké, avšak s malými rozdielmi v texte – tel. čísla, otváracie hodiny, mená zástupcov, podpis) – avšak poradie textu zostáva vždy rovnaké
(napr. poisťovňa, sieť predajní po celom SR a pod.)
- Obálka
- nositeľ informácie
- pútač
Ďalšie prostriedky
- ide o početné kombinácie klasického zo 4 častí pozostávajúceho DM
Kombinácia listu a odpovednej karty = okienkový list (Reply-o-letter)
- list je v záhlaví predĺžený o „príložku“, ktorá je ohnutá dozadu a čiastočne prilepená tak, že vytvára niečo ako vrecko – do tohto vrecka sa vsunie odpovedná karta
- tam, kde je adresa, je list vyseknutý, aby ju bolo vidieť
- odpovedné obálky sa z priestorových a cenových dôvodov dajú pripraviť ako kupón
- vnútorná časť slúži v týchto prípadoch najčastejšie ako objednávková časť
- pred odoslaním sa kupón zloží dovnútra a pomocou „okrajového pogumovania“ sa zavrie a vznikne tak obálka
- výhodou je, že v otvorenom stave máme dvojitú reklamnú plochu na využitie
- často sa musí list a odpovedná karta potláčať adresou v rámci jednej tlače
- to sa robí tak, že sa potláča hárok dlhší o veľkosť karty, ktorá sa potom pofalcuje, ohne dozadu a plnoplošne zlepí – takže vznikne normálna poštová kartička
- ak sú viaceré reklamné prostriedky zhrnuté do brožúry, hovoríme o booklet
- čitateľovi tu presne predpíšeme poradie v akom má čítať
- najprv úvodný text – (list)
- predstavenie ponuky (prospekt)
- návratka
- najhodnotnejšia však je návratka, kt.je vo forme dvojitej karty, z ktorej si návratku pomocou perforácie odtrhnete
Flyer a Stuffer
- ide o letáky, prospektíky, ktoré sa prikladajú na využitie hmotnostnej hranice zásielky
Viacnásobný impulz
- nie každý sa spokojí s “One-Shot Mailing”
- niekedy sa posiela pred-mailing – ide väčšinou o kartu, kt. avízuje
- ďalší stupeň mailu
- častejšie sa však posiela po-mailing – ide o list, ktorý ešte raz upozorní na zaslaný katalóg, ponuku; prípadne ponúkne ešte raz zaslať materiál
- tieto listy nie sú opakovaný mailing – tu ide o opakovanie ponuky bez odvolávky na predchádzajúcu; používa sa najmä v B2B – kde priemerne trvá rozhodovací proces 17 týždňov
Malé darčeky
- používajú sa na dosiahnutie pomerne vysokej odozvy
- pomáhajú nerozhodným rozhýbať sa
- zvyšuje sa tým aj zapamätateľnosť
- cena týchto darčekov je väčšinou malaá, ale javí sa samozrejme vyššou
- dôležité – neobyčajné, súvislosť s ponukou, ľahko zasielateľné
existuje aj tzv. rýchlostná prémia
- na vybudenie rýchlej reakcie
- ak si v priebehu 14 dní…….
- ak do…….
- prví 111, ktorí zašlú….
Zdroj: Handbuch Direct Marketing