Nastavenie pop3 / imap

Nastavenie pop3 / imap

Pri konfigurovaní nového emailového učtu sa náš program obvykle opýta akým protokolom chceme stahovať poštu. Na tomto mieste sa pokúsim vysvetliť, ktorý protokol je na čo lepší a na čo nie.

POP3

[tcp port 110]

  • umožnuje iba sťahovať a mazať údaje zo servera, z jediného priečinka /inbox- doručena pošta/
  • v prípade, že na serveri v tomto jednom priečinku je veľmi veľa mailových správ porovnavanie toho čo už má stiahnuté na počitač a čo ešte nemá stiahnutie trvá čoraz dlhšie a dlhsie i keď sa porovnávajú iba hlavičky sprav, aj tak sa moze stat, ze ani do niekolkých minút sa pri tisíckach správ nepodarí preveriť hlavičky všetkých a program zahlási timeout tento problém sa dá dočasne riešiť zvyšením timeout limitu v mailovom klientovi no ak počet mailov v priečinku bude rást (a nebudu sa pravidelne zmazavať na strane servera) tak porovnavanie hlavičiek emailov jedného dňa neskončí ani v 5minútovom intervale.
  • pop3 nerieši pripojenie viacerych relacii k tomu istému kontu sučasne, znamená to že ak pracuje s emailom jeden uzivateľ nieje garantované ako sa bude na to iste konto pripajať s tým istým loginom aj mobilny telefon alebo iný počitač. Každá session je uzavretá a ak sa skončí nekorektne nemusi váš server na konto pustiť až kým táto session nebude ukončena i na serveri (sama – z dôvodu nečinnosti)

Príklad: na serveri máte veľa pošty a načítavanie nových správ trvá veľmi dlho; rozhodnete sa prerušiť spojenie a skúsiť načítať správy znova; stane sa to, že síce na mailovom klientovi zrušíte načítavanie správ, no server môže ale nemusí zachytiť prerušenie session (tj ak ste zhodili emailoveho klienta cez task manager a nestihol poslať serveru informáciu o ukončení session). Ak sa potom v reštartovanom mailovom programe snažíte dostať do pošty tak si pýta heslo a stále vas „nechce pustiť dnu“. Je to práve preto, že server ešte spracúva pôvodnu session a ta je uzamknutá. V takom prípade treba počkať aspoň 5-10 minut a potom skúsiť znova sa prihlasiť /alebo kontaktovať administratora aby reštartol POP3/

IMAP /imap4/

[tcp port 143]

  • novši protokol, umožňuje sťahovať, mazať a aj nahravať emaily a priečinky
  • imap je vhodný vtedy, ak potrebujete pristupovať k pošte z viacerych miest sučasne

poznámka: *webmail rozhranie je tiež iba iný druh mailového klienta, ktorý sa najčastejšie pripája práve cez IMAP protokol

  • možnosť sťahovania časti správy /tj dlhšia správa je zobraziteľná aj po častiach a priebežne/
  • umožňuje vyhľadávanie priamo na strane servera
  • synchronizácia stavov sprav (tj či správa bola čítaná, zmazaná, nastavená ako doležita..)
  • istou nevyhodou imapu sú vačšie nároky na server – v prípade veľkého počtu emailov v priečinku môžu operácie napriek efektivnejsiemu prístupu trvať celkom dlho (webmail), odporúča sa preto archivovať si pravidelne staršie správy do foldrov (a nemať všetko na jednej kope v inboxe)

 podľa spôsobu použitia rozlišujeme IMAP-offline a IMAP-online /výber záleží na konfiguracii mailoveho klienta/

IMAP-OFFLINE

je podobný ako POP3 – pošta sa sťahuje zo servera a je k dispozicii i bez pripojenia na internet. Offline mod sa zabezpečí „prihlásením sa na odber“ určitych priečinkov – je na Vás či si nastavíte aby sa replikovalo všetko alebo len niektore priečinky so spravami. Pozitívom je, že mozete replikovať obojsmerne – tj. napríklad aj priečinok odoslanej pošty je to výborné riešenie pre archiváciu správ na serveri – v prípade, že váš notebook niekto ukradne najdete si všetko na serveri a nahráte si obsah inam.. (a dovtedy ale i neskor ako náhradu budete pouzivať webmail rozhranie so všetkými správami a priečinkami..)

IMAP-ONLINE

znamená, že mailovy klient si uchovava iba hlavičky správ a ak chcete niektoru otvoriť musíte sa pripojiť k internetu, na server a správa sa nahrá a zobrazi až vtedy. Imap-online sa svojou podstatou podoba na webmail prístup a odporuča sa tam, kde máte rýchle pripojenie na internet a malo miesta na harddisku /terminalove pc alebo netbook/

 

SMTP

[tcp port 25]

občas sa stane, že sa niekto počas nastavovania pošty pýta v suvislosti príjmom pošty aj na SMTP.

Smtp protokol je primárne určený na odosielanie pošty aj ked niektoré jeho nové modifikácie popisuju obojstrannu výmenu emailov. V bežných podmienkach teda SMTP nesuvisi nijak s prijmom pošty ale iba s jej odosielanim.